DIAGNOZA SKRZYŻOWAŃ / TRAFFIC RADOM
Radom, jak każde dynamicznie rozwijające się miasto, zmaga się z problemem korków i niewydolnej infrastruktury drogowej. Na podstawie danych z Google Maps, które pokazują obszary o największym natężeniu ruchu, można wyróżnić kilkanaście skrzyżowań wymagających pilnych działań modernizacyjnych. W niniejszym artykule przyjrzymy się tym punktom i zastanowimy się, jakie rozwiązania mogłyby usprawnić ruch drogowy w Radomiu. Mapa wskazuje na szczególnie obciążone skrzyżowania w różnych częściach miasta, w tym Śródmieście i Stare Miasto, gdzie wąskie ulice, intensywny ruch pieszy i duża liczba skrzyżowań ze światłami powodują spowolnienia, Gołębiów i Gołębiów II, czyli obszary z wieloma osiedlami mieszkaniowymi i wysokim natężeniem ruchu w stronę centrum, a także Dzierzków i Zamłynie, kluczowe trasy tranzytowe, które często ulegają zatłoczeniu. Długojów i okolice lotniska również borykają się z rosnącym ruchem związanym z rozwijającą się infrastrukturą lotniska i nowymi inwestycjami. W obliczu tych wyzwań pojawia się pytanie, jakie są możliwe rozwiązania? Jednym z najprostszych i skutecznych sposobów poprawy przepustowości jest budowa nowych rond i modyfikacja istniejących. Ronda turbinowe sprawdzają się na skrzyżowaniach o dużym natężeniu ruchu, ronda biszkoptowe (o nieregularnym kształcie) mogą być stosowane tam, gdzie brakuje przestrzeni na klasyczne rozwiązania, natomiast mini-ronda to szybkie i tanie rozwiązanie w węższych ulicach Śródmieścia. W niektórych miejscach konieczne może być zastosowanie bardziej zaawansowanych rozwiązań, takich jak estakady, wiadukty i tunele. Wiadukty nad torami kolejowymi mogą wyeliminować korki spowodowane przejazdami kolejowymi, a tunele pod kluczowymi skrzyżowaniami, zwłaszcza na trasach wylotowych z miasta, mogą znacząco poprawić płynność ruchu. Oprócz rozwiązań infrastrukturalnych warto również zwrócić uwagę na inteligentne systemy sterowania ruchem, które mogą pomóc w optymalizacji ruchu drogowego bez konieczności wielkich inwestycji budowlanych. Adaptacyjna sygnalizacja świetlna dostosowująca cykle świateł do natężenia ruchu oraz priorytety dla komunikacji publicznej mogą poprawić płynność przejazdu autobusów i zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego. Każdy z nas codziennie doświadcza problemów związanych z ruchem drogowym w Radomiu, dlatego warto zastanowić się, które rozwiązania są najlepsze dla poszczególnych skrzyżowań. Czy wprowadzenie nowych rond wystarczy? A może są miejsca, gdzie tylko wiadukt lub tunel może rozwiązać problem? Zapraszam do dyskusji – czas, aby miasto zaczęło planować realne zmiany!
WYKORZYSTANO GOOGLE MAPS; MAPA: OPENSTREETMAP.ORG, DANE: GOOGLE MAPS; WYGENEROWANE PRZY POMOCY NARZĘDZI AI: TREŚCI, OBRAZY, ANIMACJE i DŹWIĘKI ZOSTAŁY WYGENEROWANE SYNTETYCZNE, ZMODYFIKOWANE LUB/I ZMANIPULOWANE