DOTACJE SZWAJCARSKIE a RADOM
Poniższy artykuł powstał w odpowiedzi na konsultacje społeczne dotyczące „założeń projektu Gminy Miasta Radomia zgłaszanego do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast”. Niestety, konsultacje te były słabo rozreklamowane w przestrzeni publicznej Radomia, co utrudniało mieszkańcom aktywne uczestnictwo. Miasto Radom zostało wpisane na listę 139 miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze, określanych jako miasta upadające lub upadłe. Wśród tych miast Radom wydaje się być największym, obok Tarnowa, Krosna, Jasła i innych. Termin składania wniosków mija w połowie stycznia 2025 roku, a samorząd miejski miał aż 10 miesięcy na przygotowanie propozycji. Zaskakujące jest, że konsultacje trwały zaledwie od 11.12.2024 r. do 24.12.2024 r., co w praktyce uniemożliwiało zgłaszanie wniosków społecznych, które wymagałyby przygotowania odpowiedniej dokumentacji i decyzji formalnych. Co więcej, na stronie poświęconej konsultacjom społecznych nie zamieszczono nawet linku do wspomnianego programu, co sprawia, że należy uznać je za formalność, a nie realną próbę pozyskania opinii mieszkańców. Jeśli chodzi o propozycje projektów, które zostały wybrane przez samorząd, warto zastanowić się, czy wyczerpują one całą pulę dotacji, wynoszącą ponad 80 milionów złotych. Przeglądając te propozycje, sami Państwo mogą ocenić, czy rzeczywiście odpowiadają one na potrzeby mieszkańców. Dodatkowo należy zauważyć, że zaproponowane projekty nie obejmują inwestycji w obszary funkcjonalne miasta, a dla Radomia jest to szczególnie istotne, ponieważ obejmuje to również Radomski Obszar Funkcjonalny. Co więcej, w ramach programu brakuje również elementów związanych z kopiowaniem dobrych praktyk z miast partnerskich w Szwajcarii, które mają bardzo silną tradycję partycypacji społecznej. Jako obywatele możemy zauważyć, że Szwajcaria wykazuje się wysoką jakością partycypacji społecznej, co widać na przykładzie ich procesu konsultacji. W tym kontekście konsultacje organizowane przez samorząd Miasta Radomia wypadają słabo. W ankiecie online przewidziano jedynie 3 pozycje na uwagi i uzasadnienia, co ograniczyło moją możliwość zgłoszenia propozycji. Dodatkowo, ze względu na brak czasu na procedury administracyjne, Śródmieście Radomia, jako strefa konserwatorska, zostało automatycznie wykluczone z możliwości pozyskania środków na trwałe projekty. Zgłoszone propozycje to:
APLIKACJA RADOMSKA KOLEJ DOJAZDOWA - ROF:
Radom i jego okolice mają szansę na poprawę transportu publicznego, a jednym z kluczowych działań może być rozwój aplikacji mobilnej dla Radomskiej Kolei Dojazdowej (RKD). Aplikacja ułatwi podróżnym dostęp do rozkładów jazdy, powiadomień o opóźnieniach, a także umożliwi zakup biletów i planowanie podróży łączących transport kolejowy i miejski. Dzięki integracji różnych systemów komunikacyjnych, podróżni będą mogli korzystać z jednego biletu na wszystkie środki transportu w regionie. RKD ma duży potencjał, by stać się ważnym elementem systemu transportowego w Radomiu i jego okolicach. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej może poprawić dostępność i jakość życia mieszkańców, zachęcając ich do korzystania z kolei zamiast samochodów. Wyzwania, takie jak bliskie rozmieszczenie przystanków, będą musiały zostać rozwiązane, ale istniejące przykłady z innych miast pokazują, że możliwy jest kompromis między dostępnością a efektywnością. Radom ma potencjał, by stać się liderem w zakresie nowoczesnego transportu w Polsce. Projekt aplikacji mobilnej RKD to ważny krok ku poprawie mobilności w regionie, z korzyścią dla środowiska i jakości życia mieszkańców.
STANDARDY ZIELENI MIEJSKIEJ - M. RADOM
W imieniu mieszkańców Radomia zwracam uwagę na pilną potrzebę przeprowadzenia pełnej inwentaryzacji zasobów zieleni miejskiej, której brak utrudnia zarządzanie tą przestrzenią. Wskazuje się na potrzebę stworzenia dokumentu zarządzającego zielenią, uwzględniającego zagrożenia związane z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, takimi jak zalewania czy wycinanie drzew. Proponowane działania obejmują: Inwentaryzację Zasobów Zieleni Miejskiej, w tym drzew, roślinności krzewiastej i przestrzeni zielonych, uwzględniając ich stan zdrowia oraz potrzeby pielęgnacyjne. Opracowanie Standardów Zarządzania Zielenią, które będą określały zasady pielęgnacji, ochrony przed chorobami i odpowiedni dobór roślin w kontekście zmieniającego się klimatu. Stworzenie Polityki dla Infrastruktury Błękitno-Zielonej, koncentrującej się na retencji wód, zrównoważonym rozwoju przestrzeni publicznych i poprawie jakości powietrza. Zarządzanie Ekstremalnymi Zjawiskami Pogodowymi, w tym rozwiązania błękitno-zielone służące ochronie przed opadami i suszą. Realizacja tych działań przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców, ochrony bioróżnorodności oraz radzenia sobie z negatywnymi skutkami zmian klimatycznych. Jest to kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju Radomia.
PARTYCYPACJA SPOŁECZNA i PROMOCJA - M. RADOM
Radom, dzięki możliwości współpracy z partnerskim miastem w Szwajcarii w ramach programu „Rozwoju Miast”, ma szansę na wdrożenie sprawdzonych rozwiązań zachodnich. Taka współpraca pozwala na czerpanie z doświadczeń szwajcarskiego partnera, co może znacząco poprawić zarządzanie miastem i jakość życia mieszkańców. W kontekście komunikacji miasto nie wykorzystuje pełnego potencjału mediów społecznościowych, co wskazuje diagnoza, z której wynika, że zaangażowanie mieszkańców może wzrosnąć z obecnych 10% do 100%. To ogromny niewykorzystany potencjał, szczególnie w obszarze promocji i budowania zaangażowania wśród mieszkańców. Niemniej jednak, proces partycypacji społecznej w Radomiu wciąż pozostawia wiele do życzenia. Mimo że zaangażowanie w mediach społecznościowych i lokalnej prasie jest widoczne, liczba osób biorących udział w konsultacjach społecznych jest nadal niska, a mieszkańcy wyrażają poczucie braku realnego wpływu na decyzje samorządu. Wskazują na to wyniki niezależnych badań, które nie zostały jednak opublikowane w pełnej formie. Problem ten potwierdza również referat przedstawiony podczas posiedzenia Rady Miejskiej. Aby poprawić ten stan rzeczy, potrzebne są innowacyjne rozwiązania, takie jak wprowadzenie nowoczesnych platform konsultacyjnych, organizowanie regularnych spotkań z mieszkańcami, czy zwiększenie dostępności procesów partycypacyjnych. Kolejnym kluczowym obszarem, który wymaga uwagi, jest promocja miasta, szczególnie w kontekście przyciągania inwestorów. Radom, mimo posiadania atrakcyjnego położenia i bogatej historii, nie potrafi odpowiednio wykorzystać tych atutów. Brak jasno sprecyzowanej strategii promocji oraz nieumiejętność dotarcia do kluczowych inwestorów ograniczają możliwości rozwoju miasta. Aby poprawić sytuację, Radom powinien opracować profesjonalną strategię marketingową, uczestniczyć w międzynarodowych targach inwestycyjnych, promować sukcesy lokalnych firm oraz tworzyć strefy ekonomiczne z preferencjami podatkowymi dla nowych inwestycji. Dodatkowo warto wprowadzić kompleksową strategię, która połączy promocję miasta z większym zaangażowaniem mieszkańców w procesy decyzyjne. Radom, w porównaniu do innych miast, takich jak Toruń, Częstochowa czy Bydgoszcz, ma do nadrobienia, jeśli chodzi o wykorzystanie narzędzi cyfrowych, transparentność konsultacji oraz zaangażowanie różnych grup społecznych w procesy partycypacyjne. Jednak współpraca z miastem partnerskim w Szwajcarii może stanowić doskonałą okazję do zaadaptowania sprawdzonych mechanizmów, które poprawią poziom partycypacji społecznej i wpłyną na efektywność zarządzania miastem. Dobrze zaprojektowana promocja miasta, wspierana przez większe zaangażowanie mieszkańców, może przyczynić się do rozwoju Radomia i przyciągnięcia nowych inwestorów, co stanowi klucz do jego przyszłości.
Obraz tytułowy: Image by Gordon Johnson from Pixabay
WYGENEROWANE PRZY POMOCY NARZĘDZI AI: TREŚCI, OBRAZY, ANIMACJE i DŹWIĘKI ZOSTAŁY WYGENEROWANE SYNTETYCZNE, ZMODYFIKOWANE LUB/I ZMANIPULOWANE