PODSUMOWANIE RAPORTU AKTUALNEGO STANU EDUKACJI BIM 2019
Prezentowany artykuł powstał jako podsumowanie Raportu Aktualnego Stanu Edukacji BIM 2019. Raport przygotowano w Zespole Problemowym ds. BIM – KRIA RP, w ramach zadania: Monitorowania aktualnej oferty programów edukacyjnych związanych z technologią BIM na uczelniach wyższych.
Opisując edukację BIM, należy zdefiniować czym on jest. Definicje: modelowanie informacji o obiektach budowlanych (BIM), zawartą w Podręczniku EUBIM TASK GROUP możemy traktować jako oficjalną, za potoczną: dosłowne tłumaczenie z języka angielskiego, Modelowanie Informacji o Budynku [MIoB?]. Ani z pierwszej, ani z drugiej nie wynika, czym jest metodologia BIM. A składa się z informacji cyfrowej (danych), procesów jej przetwarzania (modelowania) oraz technologii (oprogramowania). BIM umożliwia włączenie sektora budowlanego w zarządzanie cyklem życia produktu [PLM]. Od koncepcji, projektu, przez produkcję (budowę), użytkowanie, remonty, po utylizację i recykling, w skrócie BIM od 2D do 8-9D ( obecnie brakuje jeszcze definicji BIM recycling ). Tym samym BIM to nie tylko oprogramowanie ale coś znacznie szerszego. Wymaga wiedzy i zarządzania, standardów i procesów, współpracy i technologii. Całość BIM opiera się na oprogramowaniu świata wirtualnego ale nie jest tylko oprogramowaniem. Należy dodać że Polska nie wprowadziła BIM do sektora publicznego i nie określiła daty jego wprowadzenia. Jednak jest coraz bardziej popularny w pracowniach architektonicznych i branżowych. Pozwala na przyspieszenie prac, wymiany informacji i uniknięcia kolizji ale głównym odbiorcą korzyści płynących z tej metodologii są inwestorzy. Na drugim miejscu wykonawcy. Dopiero na miejscu trzecim projektanci, a oni właśnie są pionierami BIM na całym świecie.