STREFA - WOLNEGO - PARKOWANIA CZYLI SPP RADOM
Strefa Płatnego Parkowania (SPP) w Radomiu boryka się z wieloma problemami, które wymagają modernizacji i lepszej organizacji, aby sprostać współczesnym wyzwaniom oraz potrzebom mieszkańców i użytkowników śródmiejskich ulic. Obecny system oparty na przestarzałym, linearnym odwzorowaniu granic strefy wprowadza chaos i dezorientację. Mapa, zamiast precyzyjnie odwzorowywać układ ulic i obszarów objętych opłatami, często wprowadza w błąd. Przykładem jest parking przy Dworcu Głównym, który mimo opłat nie jest objęty schematem z względu na operatora właściciela terenu - przyp. autora, co wskazuje na brak spójności w informacjach. W nowoczesnych miastach stosuje się dokładniejsze odwzorowania obszarowe, które są znacznie łatwiejsze do interpretacji i dostosowane do współczesnych potrzeb.
Dodatkowym problemem jest forma publikacji informacji o SPP. Zamiast łatwo dostępnych narzędzi, takich jak aplikacje mobilne z możliwością geolokalizacji, kierowcy muszą korzystać z plików PDF lub JPG zamieszczonych na stronie MZDiK, co jest niepraktyczne i nieprzyjazne użytkownikom. Brak jest rozwiązań, które mogłyby ułatwić korzystanie ze strefy, takich jak intuicyjne oznaczenia granic SPP na mapach, poziome oznakowanie lub różne materiały nawierzchni chodników i jezdni. Tego rodzaju udogodnienia mogłyby nie tylko poprawić orientację w strefie, ale także pozytywnie wpłynąć na estetykę śródmieścia.
Niejasna hierarchia opłat na poszczególnych ulicach również budzi wątpliwości. Na jednych opłaty są naliczane, na innych – sąsiednich – już nie, co prowadzi do niepotrzebnego chaosu. Szczególnie wyłączenie spod opłat parkingu przy Urzędzie Miasta Radomia, będącego jednym z największych generatorów ruchu w centrum, jest niezrozumiałe. Brak opłat powoduje, że parking ten jest przepełniony już od wczesnych godzin porannych, co uniemożliwia znalezienie miejsca na krótki postój. W tym przypadku wprowadzenie opłat mogłoby zwiększyć rotację pojazdów, co jest kluczowe dla lepszego zarządzania przestrzenią w śródmieściu.
"Na razie nie jest planowane poszerzenie strefy płatnego parkowania w centrum Radomia. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosiło przetarg na dokumentację związaną z funkcjonowaniem strefy. Chodzi o wprowadzenie zmian w sposobie jej funkcjonowania." RADOM.ESKA.PL
![]() |
Rys. 7.12 Propozycja SPP w Radomiu Źródło: opracowanie autorów projektu - Uchwały Nr CIV/985/2023 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 30 października 2023 |
Działania związane z zarządzaniem SPP w Radomiu nie nadążają za współczesnymi trendami i potrzebami. W sytuacji, gdy centrum miasta zmaga się z problemem pustostanów, a ulica Żeromskiego wciąż nie wyszła z kryzysu spowodowanego eksperymentem z zamknięciem dla ruchu kołowego, wprowadzenie dodatkowych koncepcji może tylko pogłębić te problemy. Niezbędna jest gruntowna modernizacja podejścia do zarządzania przestrzenią miejską, w tym większa transparentność działań, szerokie konsultacje społeczne oraz wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, które uczynią centrum miasta bardziej przyjaznym zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających.
WYGENEROWANE PRZY POMOCY NARZĘDZI AI: TREŚCI, OBRAZY, ANIMACJE i DŹWIĘKI ZOSTAŁY WYGENEROWANE SYNTETYCZNE, ZMODYFIKOWANE LUB/I ZMANIPULOWANE